2. Газова плита
http://camping.in.ua/2020/02/18/abc-kar ... ova-plyta/
Газова плита в караванах і кемперах зазвичай має дві або три комфорки. Деколи вона може бути інтегрована разом з умивальником. От наприклад:
В користуванні – простий пристрій, але чому про неї згадую? Причина – в її особливості, яка виникла задля безпеки. Для того щоб запалити газ необхідно не просто повернути ручку, а повернути, і натиснути її. Лише тоді запалювати і не відпускати ручку (тримати натиснутою) кілька секунд, інакше вогонь погасне. Пов’язано це з тим, що в плиті встановлено газконтроль, так звану термопару. Якщо полум’я погасне то припиниться подача газу. І, відповідно щоб запалити, необхідно щоб вогонь нагрів термопару і тоді після відпускання ручки вогонь буде горіти.
Деякі плити можуть бути обладнані п’єзоелектричним підпалом, але в основному треба користуватись запальничкою або сірниками.
3. Холодильник
http://camping.in.ua/2020/02/18/abc-kar ... olodylnyk/
Як же подорожувати і без холодильника? В кемперах і караванах холодильники завжди встановлені абсорбційні холодильники. Вони працюють від електрики як 220 змінного струму, тобто можна підключитись на кемпінгу де є 220 вольт, працюють також від газу. Робота холодильника від газу – ідеально підходить для автономної стоянки, або навіть якщо Ви просто залишили причіп чи кемпер і пішли гуляти по місту. Також холодильник працювати може і від 12 вольт. Але цей режим використовувати можна зазвичай лише в кемпері, в дорозі, інакше холодильник дуже швидко розрядить акумулятор, що є досить неприємним. В кемперах зазвичай взагалі від 12 вольт увімкнути не вийде, якщо не заведено двигун.
Панелі керування холодильником відрізняються. Завжди вимикайте той режим, який не використовуєте. У деяких холодильниках вмикання 220 вольт чи 12 вольт має свої окремі кнопки (на двох нижніх малюнках це кнопки 1 і 2. І при роботі від електрики регулювання потужності охолодження регулюється коліщатком 3. Для роботи на газу не забувайте увімкнути подачу газу на холодильник (як виглядають вимикачі газу описано в першому розділі.)
В залежності від виробника і року випуску, запуск холодильника реалізований може бути двома типами:
1. Ручний (Ручка вмикання газу і кнопка п’єзоелементу). Цей тип показаний на малюнках вище, ручка – 4 і кнопка 5.
2. Автоматичний. Тут є два підвиди які зустрічав:
- один перемикач між електрикою 12 або 220 або газ. Перемкнули на газ і холодильник сам пробує запуститись від газу (будете чути клацання, яке припиниться якщо він запустився)
- Вимикачі електрики окремо, газ вмикання окремо. Вимикаємо електрику, натискаємо кнопку вмикання газу (вона теж зазвичай справа) і холодильник буде пробувати запуститись сам, чути клацання, також ще може бути моргання зеленим самої кнопки або додаткового індикатора. Коли моргання припиниться, значить холодильник запустився від газу.
З автоматичним все зрозуміло, кілька слів про ручний запуск. В усіх холодильниках з ручним запуском є віконце контролю. Зазвичай знаходиться десь тут, як на малюнку.
Як же проходить запуск? Для початку просто натисніть кілька разів кнопку п’єзи, і мусите дивитись на віконце так, щоб бачити іскру. Побачили? Тепер повертаємо ручку регулювання газу на холодильник (на малюнках вище номер 4), натискаємо її і клацаємо п’єзою, кілька разів щоб у віконці загорівся газ. Якщо ручку натиснули, іскру під час наитискання п'єзи бачите, але газ не загорається, тоді після кількох неуспішних спроб зробіть перерву і спробуйте після паузи, щоб не отримати різкого хлопка газу, який тільки що запустили натисненням регулятора. Якщо ж дуже довго нічого не виходить, Вам потрібно робити перевірку і профілактику. Тому перед кожним далеким виїздом спробуйте, чи працює холодильник. Якщо все працює, то у віконечку Ви побачите як загорівся газ, не відпускайте поки регулятор, потримайте кілька секунд, і у випадку, коли все добре після відпускання побачите як загорілось яскраве жовте полум’я.
Відео:
Що ще треба знати про холодильник?
Перше – холодильник для нормальної роботи має стояти як можна більш рівно горизонтально, тому завжди вирівнюйте кемпер чи караван по рівню. Просто нерівне встановлення холлодильника може привести до того, що він взагалі не буде охолоджуватись.
Для того, щоб вирівняти кемпер на невеликих перепадах висоти зазвичай достатньо пари підкатів.
Їх підкладають під ті колеса, які треба підняти (праві чи ліві, перед чи зад), деколи достатньо і одного підкату:
Ну і звісно, для вирівнювання треба мати з собою рівень. Для того щоб вирівняти караван існує простий невеличкий рівень, дехто його стаціонарно чіпляє на дишло.
Можна також скористатись простим способом – наповнити пляшку водою, якщо вона не котиться вперед, назад, вправо чи вліво – Ваш будиночок стоїть майже рівно. Звісно що і спати на рівно встановленом ліжку набагато комфортніше.
Друге – позаду холодильника є дві решітки назовні стіни. Задумано так, щоб нижньою повітря заходило, а гаряче повітря виходило верхньою решіткою:
Тому завжди старайтесь цією стінкою стояти так, щоб на неї попадало найменше сонця. При дуже високих температурах варто додати модифікацію до штатного холодильника. Зазвичай це роблять всі, хто подорожують літом. Просто до верхньої решітки доставляються 2-3 вентилятори. Обов’язково з вимикачем, щоб не заважали спати вночі. А ще краще з використанням терморегулятора, термореле, наприклад такого типу:
Зараз вже за кордоном продаються відразу комплекти, готові налаштовані з регуляторами. Ціни космос. Звісно можна купити і такий варіант:
Але для того щоб зробити самому, достатньо потратити невеликі кошти, купити кілька вентиляторів, закріпити їх на решітку і подати 12 вольт. Кожен вирішує сам. Можна і роз’єми додати щоб легко знімати за необхідності. Вентилятори ставляться на верхню решітку на ВИДУВ гарячого повітря зсередини назовні:
Навіщо терморегулятор? Як пояснює людина яка знається на цій справі, Deffi, є ефективна температура системи (між 53 і 55 градусів) нижче якої холодильник також працює менш ефективно. Я в себе не міряв температуру радіатора (це було б більш точно), бо не хотілось розбирати щоб закріпити датчик, я міряв температуру поза холодильником, і вибрав найбільш оптимальну при досягненні якої вентилятори вмикались, і якщо температура падала на градус, вентилятори вимикались (терморегулятор вище дозволяє ці параметри вибрати за допомогою кнопок).
Ще один вид терморегулятора запропонував Deffi от у цій темі:
viewtopic.php?f=82&t=470
В результаті було поставлено Suzumar-ом так:
Що стосується обслуговування холодильника, так як і всього газового обладнання. Перед сезоном бажано зробити огляд пальників, входів повітря. Павутиння, пилюка і т.д. може значно зменшити ефективність роботи холодильника, а то й взагалі не дасть його запустити і можна залишитись на березі моря без холодного пива. Тому перед сезоном знайдіть час на ці процедури.
4. Газовий обігрів
http://camping.in.ua/2020/02/19/abc-kar ... j-obigriv/
В кемперах і караванах для обігріву використовується газова пічка trumatic (зазвичай її називають просто – трума), тепле повітря від якої з допомогою системи роздувки розподіляється по всіх зонах. Обігрівач можете побачити на малюнку
За пічкою знаходиться вентилятор, від якого виведено пульт керування роздувкою недалеко від пічки:
Вимикач може мати лише колесо регулювання обертів, але на малюнку крім керування власне обертами ще видно перемикач режимів між режимами вимкнутим, увімкнутим і позицією «А» - автомат. Тоді вмикання/вимиканя відбувається в залежності від температури навколо вимикача.
Для запуску обігрівача (створення іскри) використовується або ручна п’єза, або на батарейках, але може використовуватись і живлення системи 12 вольт каравана або кемпера.
Перед запуском обігрівача, перевірте чи відкрито подачу газу (дивіться кінецьчастини 1, щоб побачити як виглядають перемикачі).
Для пічки, яка на малюнку вище, використовується ручна п’єза, спочатку шукаємо контрольне віконечко.
Далі дивимось у нього, і натискаємо кнопку п’єзи кілька разів, мусимо побачити іскру у віконечку. Далі повертаємо регулятор газу в потрібне положення, натискаємо його вниз (захист від затухання і випадкового повороту), тримаємо і запускаємо кнопкуою п’єзи іскру. Якщо за 3-4 рази іскра була, але вогонь не загорівся, відпускаємо ручку регулювання газу і чекаємо 10-20 секунд перед наступною спробою. Чому? Тому що при натисканні в камеру зайшов газ, якщо ми додатково ще запустимо газу, може відбутись невеликий вибух. Скажу вам, справді виглядає неприємно. Наслідків серйозних не буде, але УВАГА!!!! Якщо Ви все ж отримали такий вибух, і Вам здається що все добре, нічого не сталось, то це не так. В 99% з даху вилітає в невідомому напрямку грибок, який закриває димохід пічки.
Цей грибок не дешевий, тому рекомендую відразу вийти, пошукати його і вкрутити на місце.
Якщо ж все відбулось по плану, то в віконечку Ви побачите полум’я. Не відпускайте натиснутий регулятор, зачекайте кілька секунд. Коли відпустите, полум’я має стати більшим і почуєте легкий, ледве чутний гул. Пічка запрацювала.
Труми, в яких автоматичне запалювання мають лише регулятор подачі газу, все те ж саме, тільки може не бути віконечка контролю (тоді є діод-індикатор) і нема другої кнопки. Тут також дотримуйтесь принципу, якщо почули візуально кілька разів іскру, але пічка не запустилась – робіть паузу.
Якщо користуєтесь пічкою в режимах обігріву 4 чи вище, рекомендовано вмикати роздувку, щоб пічка і навколишній простір не нагрівались занадто сильно, і не отримати опіків при випадковому дотику.
Перед виїздом в холодну пору, обов’язково перевірте, чи запускається пічка, чи не горить вогонь яскраво жовтим полум’ям замість синього. Можливо прийшов час провести профілактику.
По витраті газу. Чітких цифр нема, але для орієнтиру по характеристиках – на максимальному повороті регулятора витрата газу повинна бути близко 280 г на годину, при мінімальному біля 30 мл. Тобто повного балону має вистачити орієнтовно на 40 годин безперервної роботи на максимумі. Але в реальності ми використовуємо газ крім пічки ще й для їжі, для бойлера, і для холодильника. Вважайте на це.